Vervolg - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van dorryenelly - WaarBenJij.nu Vervolg - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van dorryenelly - WaarBenJij.nu

Vervolg

Blijf op de hoogte en volg dorryenelly

26 Juli 2015 | Nederland, Amsterdam

De schoolgaande kinderen:
Dan blijft over de schoolgaande kinderen. Als wij s'ochtends komen zijn zij al naar school. Rond 12u zijn ze terug om te gaan lunchen met de andere kinderen. Na het warme eten gaan ook deze kinderen naar bed.
Als om 15.30u iedereen wakker is en weer buiten speelt, gaan de schoolkinderen bij juf Christine hun huiswerk maken. Dat stelt niet veel voor. Meestal is het 1 bladzijde uit hun schriftje. Deze schriftjes lijken heel erg op de grijsgroene schriftjes uit onze jeugd. Een beetje nostalgie dus!
Na een 3 kwartier mogen ze weer buiten spelen tot 18u. Soms gaan ze buiten het tehuis op een groot veld spelen. Ze krijgen dan eerst schoenen aan die in een grote zak worden bewaard voor uitstapjes en spelen op het veld.
Zij gaan na het eten direct naar bed, rond 19.30u.

De mama's:
Er werken ongeveer 50 mama's, die voor de kinderen zorgen. Zij zijn natuurlijk niet allemaal tegelijk aanwezig, maar ze draaien een soort van wisseldienst. Ze werken van 8u tot 17u, dat is de dagdienst. Dan om 17u tot de volgende ochtend 8u komen er weer een aantal andere mama's. Dit zijn dan de nachtdienst mama's. Zij slapen bij de kinderen.
Alle mama's werken 7 weken, en dan hebben ze 1 week verlof. 1 keer in de week hebben ze een halve dag vrij.
Elke mama is verantwoordelijk voor 2 of 3 kinderen. Er wordt heel veel geknuffeld met de kinderen en ze krijgen heel veel aandacht.

Verder zijn er nog mama's die koken en mama's die wassen. Aan het hoofd van alle mama's staat mama Rose.

Er zijn 2 sociaal werkers aanwezig. Verder is er iemand die de intake van de kinderen doet.
Er is ook een directeur aanwezig. De eigenaresse van het huis is een Amerikaanse vrouw. Zij komt 3x per jaar over.
Voor Afrikaanse begrippen is het allemaal heel goed geregeld!

Vrijwilligers:
Er zijn heel vaak vrijwilligers aanwezig. Veel uit Amerika en Nederland.
Toen wij er net waren, waren er 2 ander Nederlandse meisjes. Ook een Amerikaans meisje. Zij zijn weer vertrokken en nu zijn wij de enigen. Wij werken op alle groepen. Aan het eind van de dag zijn we helemaal suf geknuffeld door de kinderen en verlangen we naar een douche. We leggen even uit waarom. Bijvoorbeeld; afgelopen vrijdag hebben we de kinderen, inclusief onszelf, op de grond omgetrokken met stoepkrijt. Het was geweldig, vooral voor de kinderen. Aangezien de grond rood is van de aarde, hadden wij alle kleuren van de regenboog op onze kleren, en handen en haren en voeten! (voeten krijgen we niet meer schoon)
We begeleiden nu een aantal kinderen om te kijken wat hun niveau is. Dit in verband met de adoptie. Ze streven ernaar om de weeskinderen vóór hun 6e jaar geadopteerd te krijgen.
De niet wezen gaan meestal terug naar familie.

Wij hebben ons plekje hier wel gevonden en zijn de hele dag bezig met de kinderen. ( behalve in de middag als wij een tukje doen!)

Tot de volgende keer!

• 26 Juli 2015 - 21:59

Claudia:

Lieve Elly wat leuk om al die avonturen te lezen! Jullie zijn al aardig 'ingeburgerd' . Kom je wel terug? :)
    Heel veel lieve groetjes en een dikke kus

• 26 Juli 2015 - 22:54

Mea:

Hallo lieve meiden,
    Leuk om dat uitgebreide verslag van het weeshuis + vervolg te lezen over alle groepen, de mama's etc.
    En heerlijk hoor, dat de mama's D + E uit Nederland het ook zo naar hun zin hebben en de kinderen zo van jullie genieten, maar ja wat wil je ook als daar 2 van die muzungu's op de grond liggen en je met z'n allen er met een stuk krijt om heen kunt lopen op ze te kunnen 'tekenen'.
    Nou in gedachte hoor ik al dat gelach en gegil van de kinderen, want dat dit plezier geeft aan iedereen kan ik mij goed voorstellen.
    En dat jullie er nu 'gekleurd op staan' ja dat kan niet anders als je daar in de rode aarde gaat liggen.
    Maar Dor gelukkig is rood je lievelingskleur dus jij zit helemaal goed, hahaha......
    Nou lieve meiden, blijf met elkaar genieten van alles, hoop dat jullie binnenkort nog naar bekenden kunnen reizen, zou leuk zijn om die ook nog te kunnen ontmoeten.
    Veel plezier, groetjes en dikke zoen

• 27 Juli 2015 - 08:13

Petra Witschge:

Hoi Elly en Dorry,
    Ik heb net zitten genieten van jullie verslagen, wat een geweldige ervaring zijn jullie daar aan het opdoen! En wat een plezier! Geniet en tot ziens in augustus (nog ver weg!)

• 27 Juli 2015 - 09:49

Annie K:

Hoi meiden,
    Wat een plezier om het uitgebreide verhaal te lezen van het weeshuis, de groepen en de mama's. Ik vind het toch wel knap om op de rode aarde met stoepkrijt in de weer te gaan!
    Er straalt veel plezier uit jullie verhaal. Heel veel plezier nog!!