Op safari - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van dorryenelly - WaarBenJij.nu Op safari - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van dorryenelly - WaarBenJij.nu

Op safari

Blijf op de hoogte en volg dorryenelly

19 Juli 2015 | Nederland, Amsterdam

Eerder dan gepland zijn wij afgelopen donderdag voor 3 dagen op safari geweest naar het noorden van Oeganda, naar de Murchison Falls. Hier zijn de grootste watervallen van Oeganda. Het is de oorsprong van de Nijl.
Het was een lange tocht van 10 uur over hobbelige wegen, afgewisseld door af en toe een asfaltweg (meer hobbel dan asfalt). Onderweg kwamen we vele dorpjes tegen met heel veel vaak armoedig uitziende hutjes. De mensen daar leven de hele dag buiten. We zagen heel veel kinderen die vaak mzungu = blanken, naar ons riepen. Het was heel indrukwekkend, bijna niet met woorden te beschrijven. De mensen zien er wel gelukkig uit.
Na 6 uur rijden waren we in het begin van het park. We moesten door het hele park rijden om bij onze lodge te komen. We kwamen al aardig wat wild tegen zoals giraffen, baboons (dit zijn apen) en waterbucks (dit zijn herten). Halverwege gingen we over met de pont naar de andere kant van de Nijl.
In de lodge aangekomen werden we verwelkomd met een heerlijk koud nat handdoekje om de rode stof van ons af te wassen. We sliepen die 1e nacht in een banda (dit is een tent onder een afdak). Oh, wat was het warm! Geen stroom dus een koude maar o zo fijne douche! Na een hele korte nacht gingen we al vroeg weg voor onze 1e safari. (6.30u)
We kwamen in het park al snel bijna in botsing met een olifant. Wij hadden de oversteek van een groep olifanten verstoord! Het mannetje stond midden op de weg met zijn oren te klapperen. We moesten heel snel achteruit! Hij wilde maar niet weg en uiteindelijk zijn wij naar het begin van het park terug gereden. Daar hebben we even gewacht en kregen een ranger, Joseph, mee. Hij nam stenen mee, maar dat was niet nodig want de olifanten waren verdwenen. Gelukkig! We konden verder. Joseph wist heel veel te vertellen over de dieren en hij wist ook waar ze zaten. We hebben dan ook heel veel gezien. Omdat het weer wat minder was, waren er meer dieren. Hij leidde ons ook naar de leeuwen, waarvan we er 3 hebben gezien. Verder nog kraanvogels, buffels, en vele vogels. Onderweg nog een vreselijke regenbui gehad.
Na de safari hebben we een boottrip gemaakt over de Nijl naar de onderkant van de Falls. Onderweg heel, heel veel hippo's (nijlpaarden) gezien, veel watervogels, een paar krokodillen, een alleenstaande olifant (gescheiden?) op een eiland.
De Falls waren indrukwekkend. Bij terugkomst bij de auto, bleek een baboon, onze bananen uit de auto gestolen te hebben. Ernest, onze chauffeur, had 1 raampje vergeten dicht te doen! Hij voelde zich vreselijk schuldig! Wij hebben alleen maar gelachen.
Na de trip weer naar de lodge, waar we dit keer in een prachtige kamer sliepen met een warme douche.
De laatste dag van de safari begon ook vroeg met een tocht naar de top van de Falls. Dit is een machtig spektakel van een opspattende watermassa met 2 prachtige regenbogen ( de pot met goud hebben we in onze koffer gedaan!).
Na een lange, vermoeiende, maar voldane tocht, kwamen we 's avonds laat weer terug in Jinja.

• 19 Juli 2015 - 22:10

Mea En Ruud:

Dag wereldreizigers. Leuk te lezen dat jullie veel wild en vogels hebben gezien. Dat gevoel met zo'n olifant met wapperende oren kennen we. Gelukkig is alles goed afgelopen.
    Nu gewoon weer verder met jullie "taak" daar in Jinja. De eerste 13 dagen (bijna 2 weken al) zijn denken we voor jullie voorbij gevlogen. Geniet er daarom voor de resterende tijd maar van en snuif alle Ugandese ervaringen maar op.
    Dikke knuffels vanuit Oostzaan waar het best wel steeds warm is geweest simds jullie weg zijn.

• 19 Juli 2015 - 22:11

Adrie:

wat een mooie tocht,dat jullie dit mogen beleven!

• 19 Juli 2015 - 22:41

Ria En Jan:

wat een belevenis zal die safari geweest zijn. En dan zo'n boze olifant tegenover je is vast geen pretje. veel plezier nog ..

Ria en Jan

• 20 Juli 2015 - 00:45

Clemy De Rooy:

Hoi Dorry en Elly,
    Wat leuk om jullie verslagen te lezen! Is allemaal heel indrukwekkend lijkt mij. Wat gaaf dat jullie dit meemaken. Het werk, de mensen, de safari. Geniet! Ik ben zelf vanaf morgen twee weken in Frankrijk, met de nieuwe racefiets. Ook veel zin in. Veel liefs van Clemy

• 20 Juli 2015 - 08:42

Jos S:

Hé dames,
    Lekker bezig zo. Het is toch echt wel een andere wereld. Geniet er van en kom thuis met heel veel verhalen. Groetjes, Jos

• 20 Juli 2015 - 09:07

Annie K.:

Goh meiden, wat een indrukwekkende verhalen! Geweldig dat jullie zoveel wild gezien hebben en ja, daar hoort ook een boze olifantenman bij. Maar ook alle andere dieren en vogels, geweldig!
    En dan zijn ullie alweer over de helft heen, de tijd gaat erg snel! Nog veel mooie, onvergetelijke momenten toegewenst en geniet!! Veel liefs

• 20 Juli 2015 - 09:20

Annie K.:

Kijkend in mijn agenda ,zie ik dat jullie nog helemaal niet over de helft van je vakantie zijn! Jullie hebben nog ee drietal mooie weken tegoed, geniet ervan!!

• 20 Juli 2015 - 11:00

Patricia:

Jeetje wat klinkt dat indrukwekkend!!!!
    Ben benieuwd naar de foto's!!
    Xx Pat

• 20 Juli 2015 - 23:30

Astrid:

Een groot avontuur. Leuk om jullie belevenissen te lezen, het enthousiasme spat eraf. Geniet nog maar even goed!